Vandaag ben ik op mijn best

Kaas, wierook, shampoo, brood en een kadootje voor de dochter van vriendlief. Dat is wat er op mijn boodschappenlijstje staat. Goedgehumeurd fiets ik naar de stad. Laat ik beginnen met het kadootje, dat kost de meeste tijd. Ik stap die ontzettend leuke kitch-patchwork-tierelantijntjes-winkel in waar de zuurstokkleuren je om de oren vliegen. Eens kijken of ik hier wat kan vinden. Mijn aandacht wordt getrokken naar een schap vol vreselijk fleurige gebloemde tassen met stoffen hertjes erop genaaid. Wat mooi.........hebbe hebbe hebbe. Kwijl kwijl. Een tas is geen kledingstuk. Toch? Nou ja, ik heb al wel een stuk of twintig tassen op zolder liggen dus eigenlijk heb ik geen nieuwe nodig. Ik vergeet waarvoor ik gekomen ben en vlucht naar buiten.

Gauw naar de markt voor de kaas. Maar in de honderd meter van de kadootjeswinkel naar de markt passeer ik een winkel waar het stuiterdruk is. Wat zou hier aan de hand zijn? 'Rookschade: ALLES 75 % korting' lees ik op de winkelruit.

Wat??? 75 procent korting? Ik MOET naar binnen. Alleen even kijken. Ik zal heus niks kopen. Gewoon even neuzen tussen de rekken. Ik sta al met één voet in de winkel als ik bij zinnen kom. Wegwezen hier!!

De V&D, waar ik op jacht ben naar een horloge voor de jarige, is al niet veel aardiger voor me. Onderweg naar buiten moet ik namelijk langs de tafel met drie bakken leggings, pantys en maillots, allemaal voor 2 euro. Zucht.

Het wordt er niet veel beter op. Ik moet ook de drukke winkelstraat nog door. Ik passeer de Mango, alwaar een hoofdloze paspop een te gek fantastisch mooi kicke kort leren jasje showt. Die voor de helft van het geld van mij zou kunnen zijn.

En dan de schoenenwinkels. Alles voor de helft van de helft. Ik weet dat als ik daar nu naar binnen ga, ik voor een habbekrats een geweldig paar schoenen of pumps kan scoren. Dat doe ik immers elk jaar.

Laten we ook de lingeriewinkels niet vergeten. Daar is het helemaal feest op dagen als deze. Eigenlijk is het in elke winkel feest dezer dagen: de laatste dagen van de sale. Als de aller- allerlaatste restjes uitverkoop voor de helft van de helft smeken om gekocht te worden. Dat zijn de dagen dat ik op mijn best ben. In een halve zaterdagmiddag ben ik in staat om met drie paar schoenen, vijf maillots en leggings, een sportbroek, drie strings, vier bh's, twee jurkjes, een jasje, drie truien en een spijkerbroek thuis te komen.

Vandaag ben ik op mijn best. Dus koop ik het bovenstaande allemaal NIET. En bespaar daarmee zeker 200 euro. Die ik bij thuiskomst die middag meteen kan overboeken aan de afbetaling van mijn studieschuld. Bij nader inzien is het toch mijn dag niet.