Fuck die zwarte jas!

Het vriest dat de oren van je hoofd vallen. Al dagen. Dus hoewel ik dolgraag weer eens een jurkje uit mijn kast zou trekken hou ik het maar op de broeken voorlopig. Panty's en leggings vriezen met dit weer immers doodleuk aan je benen vast.

Het is het type weer dat niet bepaald het charmantste in de mens naar boven haalt. Ingepakt in dikke lagen winterkleding, snottebellen aan de neus en foeilelijke skihandschoenen aan de handen en snowboots aan de voeten trotseren wij de kou. Bikkels als we zijn.

Maar kan dat dan alsjeblieft een beetje vrolijker mensen? Nee, ik word ook niet blij van die snijdende wind en de winter die in mijn benen prikt. Maar als ik onderweg naar huis station Den Haag Holland Spoor binnenloop word ik acuut depressief. Van de tochtigheid en grauwheid van dit spuuglelijke station, maar ook van de mensen. Omdat er veel treinen uitvallen staat de hele hal volgepakt. En geloof het of niet, iedereen, maar dan ook echt iedereen, draagt een zwarte winterjas. Zwart, zwart zwart. Overal waar ik kijk. Ik voel me volledig misplaatst met mijn knalpaarse exemplaar. Waarom loopt heel Nederland 's winters in een zwarte jas? Ik begrijp het echt niet. Roept de grauwe winter niet juist om een beetje kleur?

In totaal heb ik 15 jassen. Ja, je leest het goed. Drie zomerjassen, zes 'tussen'-jassen, twee leren jassen en vier winterjassen. De jassen in de laatste categorie zijn rood, paars en blauw. En er ligt nog een dood schaap op zolder die ook dienst doet als winterjas. Maar ook die is niet zwart.

Ik heb het geprobeerd hoor. Vlak voor mijn shopverbod van kracht ging toog ik naar de Mango om ook, net als elke keurige Hollander, een zwarte winterjas te kopen. Omdat ik nog geen nette winterjas had. Zo eentje die je aan kan naar sjieke gelegenheden. Eentje die je kan dragen bij jurkjes, mooie rokjes en dat zakelijke broekpak. Maar eenmaal in de Mango wees vriendlief een witte jas aan. Een bloedje van een jas. Geweldige pasvorm, veel knopen, netjes en stijlvol, maar toch ook stoer. Ik was dus verkocht. Uiteraard kreeg ik ook nog eens korting en zo stapte ik uiterst voldaan met een zeer besmettelijke witte jas die zo dun is dat je hem nooit in de winter aan kan, de winkel uit. Tot zover mijn poging om een zwarte winterjas te kopen.