'Ik ga daar echt niets kopen hoor....'

In tegenstelling tot vorig weekend ging ik deze zaterdag wél de drempel van de winkel over. Maar liefst anderhalf uur heb ik in de WE gespendeerd. Van voor naar achter liep ik de winkel door, de armen vol kleding. ,,Heeft u deze broek nog in een andere maat?'' Dan weer naar het pashokje. En weer de winkel in op zoek naar hetzelfde T-shirt in een andere kleur.

Maar wees gerust, het was iemand anders voor wie ik zo druk in de weer was. Vriendlief moest namelijk hoognodig weer eens gepimpt worden, vond ik. Toen ik eerder die middag, onderweg naar de markt voor zijn wekelijkse harinkje voorstelde om alleen even de WE in te gaan, zuchtte hij nog hardop en zei vol tegenzin: ,,Maar ik ga daar echt niks kopen hoor.'' Tùùrlijk schatje.

Enthousiast werp ik mij op als personal shopper en trek gevraagd en ongevraagd het ene na het andere kledingstuk uit de rekken. Passen zul je, of jij het mooi vindt of niet. Niets zo leuk dan je kledingverslaving te botvieren op je eigen vriend. En hoewel meneer een uitstekende smaak heeft, kan een beetje sturing van eigen hand nooit kwaad. ,,Nee hoor, dat strakke shirt kan je prima hebben schat. En die broek sluit ook heel mooi om je billen.'' Grijns.

Het verontrustende is echter dat, op twee uitzonderingen na, alles wat hij die middag aantrekt leuk staat. Uiteindelijk bestaat de buit bestaat uit, hou je vast: twee spijkerbroeken, twee vestjes, één blouse, twee truien, een jack, een T-shirt met lange mouwen en zeven T-shirts met korte mouwen. Zestien stuks in totaal!

Toch wel een beetje jaloers loop ik mee naar de kassa. Zelfs het kassameisje werpt een bewonderende blik op de stapel die op de toonbank ligt. Keurig scant ze alles en vouwt het op. Het past nauwelijks in de aller-allergrootste tas. ,,Nou, u kunt weer een tijdje vooruit'', lacht ze. ,,Zo doen mannen dat dus, die kopen gewoon in één keer heel veel'', concludeert ze. ,,Wij vrouwen kopen liever elke week, ehh elke dag iets'', zegt ze en geeft mij een knipoog. Ik hou wijselijk mijn mond.

Als we buiten staan kan ik het niet laten. ,,Nee hoor, je hebt inderdaad helemaal niks gekocht hè? Je hebt gewoon de hele focking winkel leeggekocht!!'' Jij wel.