To buy or not to buy

Er was eens een biermerk met een hele slimme marketingafdeling. Die dachten: 'als we bier en vrouwen combineren dan hangen de mannen vanzelf aan onze lippen'. Nou ja, aan die van onze bierflesjes dan.

Maar hoe betrek je in hemelsnaam vrouwen bij jouw bittere, dikmakende drankje waarvan je om de haverklap naar de wc moet? Heel simpel, met kleding. Gratis kleding. Mochten de hoge directeuren bij Bavaria aanvankelijk al twijfels hebben gehad over dit ideetje van die ene marketingmeneer (realistisch gezien trouwens eerder marketingMEVROUW) dan is de scepsis na 2010 ongetwijfeld helemaal verdwenen. Wat een stunt, wat een aandacht, wat een omzet.

'Dat moeten we over twee jaar weer doen', was het eerste wat de Bavariabazen gedacht moeten hebben toen het WK voorbij was.

Maar zoals dat vaak gaat, moet de tweede versie nog beter, nog meer en nog mooier. En daar ging het mis. Dit keer was het niet een of andere anonieme naaimiep die boven in haar ateliertje een simpel oranje jurkje ontwierp, maar werden twee heuse bekende en gerespecteerde mode-ontwerpers gevraagd. De gezusters Spijkers.

Leuk voor de marketing, maar helaas is het resultaat er niet naar. Was de oplossing voor het 'one size fits all' principe de vorige keer nog een leuk rood-wit-blauw koord dat je zo strak kon aantrekken dat het in werkelijk elk vrouwlichaam een taille creëerde, dit jaar is de aansnoermogelijkheid achterwege gebleven. Niks niet aansnoeren, niks geen taille. In plaats daarvan komen de dames Spijkers met een hobbezak in oncharmant design. Een hele korte dat wel, in een poging het ding sexy te maken, maar het ontwerp en de kleuren maken het eerder tot een onflatteus, te wijd T-shirt van je vader. Niets sexy's aan.

Maar nu mijn dilemma. In een wervende uitnodiging aan al mijn voetbal vriendjes en vriendinnetjes heb ik geschreven dat ik de heugelijke avond bier zal serveren in een bijpassend Bavariajurkje. Dat was uiteraard voor ik het ontwerp had gezien. Maar goed, het staat er zwart op wit, dus ik zal in die jurk moeten. Maar nu de grote vraag of ik daarmee eigenlijk niet zondig. Koop ik bier (als dank voor vriendlief dat hij sandalen voor me kocht) en krijg ik daar een jurkje bij, of koop ik eigenlijk een (lelijk) jurkje en krijg ik daar bier bij? In dat laatste geval moet ik het natuurlijk boycotten. Maar ik mag uiteraard wel flaneren in een gratis gekregen jurkje van vorig jaar. Dus wie er nog een op zolder heeft liggen.....red mij uit een lastig parket én uit een lelijk jurkje.