'Ik ga niets meer verstoppen'




(jasje met elleboogstukken én de nieuwe schoenen)



Dit is een ode aan mijn vader. Mijn lieve vader die net als ik iets te graag nieuwe kleren koopt. Mijn vader die net als ik de nieuwe kledingstukken vervolgens verstopte voor zijn eigen partner (mijn mama)! Die vader besloot net als ik op kledingdieet te gaan. Een half jaar lang. Want hé, een jaar lang geen kleding kopen ging dus net even iets te ver. Maar die lieve vader dus, heeft het gehaald, hij heeft afgelopen weekend zijn kledingdieet volbracht!

Wat heb je het afgelopen half jaar het meeste gemist?
'Hahaha, tja. Gemist? Heel weinig eigenlijk. Dat was best maf. Ik voelde me zo compleet. Ik zag wel mooie dingen hoor maar dan dacht ik: 'ach, meer van hetzelfde', terwijl ik het vroeger wel zou hebben gekocht omdat ik het dan als een mooie aanvulling zag.'

Wat heb je geleerd het afgelopen half jaar?'
'Dat ik me best kan beheersen, dat als ik iets moois zie, ik er best af kan blijven en mijn betaalpas op slot hou.'

Vermijd je net als ik alle kledingwinkels?
'Nee, ik ben wel in winkels geweest, samen met je moeder, en dan liep ik gerust naar de mannenafdeling. Gewoon uit nieuwsgierigheid, om even te kijken wat de trend is en wat er te koop was.'

Was je verslaafd?
'Nee, dat denk ik niet. Als ik iets heel erg moois zag en het vervolgens ook nog als gegoten zat dacht ik wel: dit moét ik hebben. Zoals dat jasje met die elleboogstukken, dat vind ik dan heel gaaf. Ookal was het een duur ding, ik was helemaal verkocht.'

Ik heb gehoord dat je wel hebt gezondigd...
'Je bedoelt die nieuwe schoenen die ik heb gekocht? Schoenen zijn geen kleren toch? Dat valt onder accessoires. Bovendien was er een pan olijfolie over mijn mooie van Bommels gegaan en dat vond ik zo sunt. Ik wilde wel graag een paar nieuwe Van Bommels hebben. Dat vond ik geen overtreding, nee.

Mmm, vooruit. Maar vertel eens, ga je in de toekomst weer dingen verstoppen voor je vrouw?
'Nee. Ik ga vanaf nu gewoon zeggen dat ik iets heb gehaald. Die ongein ga ik niet meer doen. Zij moet ook eens vaker wat kopen, die euro's mag ze best laten rollen, ze is veel te ingehouden op dat gebied.'

En wat ga jij als eerste kopen?
'Een leuke gekleurde lange broek voor de zomer. Zo'n hippe.

Kijk, zo ken ik mijn vader weer.